Az ISO 9001 és a minőségirányítási alapelvek várható változásai
Az új ISO 9001 szabvány várhatóan 2015-ben jelenik meg a következő menetrend szerint:
2013. június: a CD (Committee Draft: bizottsági tervezet) szavazásra bocsátása,
2014. április: a DIS (Draft International Standard: nemzetközi szabvány tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. július: az FDIS (Final Draft International Standard: nemzetközi szabvány végső tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. szeptember: a nemzetközi szabvány kiadása (ISO 9001:2015).
Előző | Vissza a cikkek listájához | Következő |
Az ISO 9001:2000 és a folyamatközpontúság
2008-03-11
A szabvány teljes folyamatmenedzsment rendszer felépítését követeli meg a vevõi igények felmérésétõl a termékfejlesztésen keresztül a termék, szolgáltatás vevõ számára történõ biztosításáig. Így a teljes értékláncot alkotó valamennyi folyamatra ki kell terjednie a dokumentált folyamatmenedzsment rendszernek.
Az ISO 9001:2000 és a folyamatközpontúság
ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 EUREPGAP rendszerkiépítéshez, állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Az ISO 9001 szabvány
n="justify">teljes folyamatmenedzsment rendszer felépítését követeli meg a vevõi igények felmérésétõl a termékfejlesztésen keresztül a termék, szolgáltatás vevõ számára történõ biztosításáig. Így a teljes értékláncot alkotó valamennyi folyamatra ki kell terjednie a dokumentált folyamatmenedzsment rendszernek. Minden folyamatot mérni és folyamatosan monitorozni kell, mivel a szervezeteknek az eredményes mûködés érdekében számos egymással kölcsönhatásban lévõ folyamatot kell felismerniük és irányítaniuk. Gyakran az egyik folyamat kimenete közvetlenül a következõ folyamat bemenete. A szervezeten belül alkalmazott folyamatoknak, de fõleg a folyamatok közötti kölcsönhatásoknak a módszeres azonosítását és irányítását nevezzük folyamatszemléletnek.
A minõségügyi rendszerek
területén már a korábbi években is tapasztalható volt egy egyértelmû elmozdulás a folyamatközpontú minõségügyi rendszerek irányába.
Minden olyan tevékenység, amelynek végrehajtásához bemenõ adatokat/anyagokat kap, és azokat átalakítja meghatározott eredménnyé, folyamatnak tekinthetõ. A folyamatok indításához, végrehajtásához vezérlõ adatokra/impulzusokra van szükség, és jellemzõen különbözõ erõforrásokat használnak fel.
A nagyobb szervezetek számos, egymással kapcsolatban lévõ folyamatot alakítanak ki, irányítanak és hajtanak végre. Ezek a folyamatok gyakran láncokat képeznek, esetenként elágaznak vagy összekapcsolódnak. Ennek következtében az egyik folyamat eredményét mások, mint inputot használják fel, vagy éppen más folyamatok vezérlését végzik. Ezeknek a folyamatoknak a szisztematikus felmérése, kézben tartása, szabályozása, egymásra hatásának felismerése jelenti a folyamatorientált minõségbiztosítást.
A minõségfilozófia és a folyamatorientáltság
közötti kapcsolatot Ishikawa fogalmazta meg, aki egy diagramban határozta meg a négy legfontosabb tényezõt: a munkaerõ, a munkaeszköz, a használt módszerek és a rendelkezésre álló infrastruktúra hatását a szervezeti környezetre. Szerinte, ha a dolgozóknak megtanítjuk használni az egyszerûbb technikákat, a beosztottak is képesek lesznek arra, hogy a minõséggel kapcsolatos általános problémák megoldásába bekapcsolódjanak. Ezzel leépítette a hagyományos osztályhatárokat, és a munkafolyamatokat állította elõtérbe.
Felismerték azt is, hogy a hierarchikus felépítésbõl származó munkafolyamat átfedéseket le kell építeni. Ezzel növelni lehet a vállalat hatékonyságát és rugalmasságát. Az osztálycélokat a folyamatcélok alá kell rendelni. Alapvetõ az a felismerés, hogy a termékek és szolgáltatások minõségét csak a megfelelõen kialakított folyamatokban lehet biztosítani.
A folyamatorientált vállalatirányítási rendszerek
nemcsak a dokumentáció változtatását teszik szükségessé. Ezzel még nem fog a vevõi elégedettség nõni, vagy a hibaszázalék csökkenni. Lényege abban fogható meg, hogy a folyamatirányítást a vállalatba be lehessen integrálni.
A folyamatszervezés
a vállalatvezetés sikerének alapját jelenti akkor, amikor a vevõk követelményei folyamatosan változnak, nõnek, és a sokrétû termékkínálat komplex struktúrák kialakítását teszi szükségessé. A folyamatorientált minõségügyi rendszer, a folyamatok azonosításán, dokumentálásán túl, a folyamatoknak a vállalati stratégiához, a vevõk követelményéhez történõ folyamatos igazítását jelenti.
A konzekvens folyamat-optimalizálásfont>,
a meghatározott folyamatjellemzõk, valamint a célokhoz történõ igazodás vezet végül a folyamatoptimalizálás igazi céljához, az üzleti eredmények javításához. Fontos, hogy a folyamatok minõségét megfelelõ indikátorokkal mérjék, regisztrálják, és szükség szerint beavatkozzanak. A folyamatban tehát mérési, ellenõrzési pontokat, jellemzõket kell meghatározni, és alkalmas módszerekkel felügyelni.
A minõségirányítási rendszer folyamatos javítása
A folyamatok egymással logikus kölcsönhatásba fûzhetõk, az ISO 9001:2000 szabvány tehát a szervezet folyamatszemléletû irányítására ösztönöz. A modell tükrözi, hogy az érdekelt felek meghatározó szerepet játszanak a szervezet bemenetének elõállításában.
Szükséges a vevõk elégedettségének folyamatos figyelemmel kísérése: az észrevételeikkel kapcsolatos információkat, mint igényeik és elvárásaik kielégítettségének mértékét értékelni kell. A szabvány gyakorlatilag minden olyan tevékenységre alkalmazható, amely esetében leíró folyamat létezik. Az ISO 9001:2000 teljes egészében a folyamatok szerinti megközelítésre ösztönöz.
ISO 9001, ISO 14001t> ISO 17799 EUREPGAP rendszerkiépítéshez, állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!
Küldd el ismerősödnek!
Kapcsolódó linkek:
- EUREPGAP
- ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.4az adatok elemzése
- ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.5.1 folyamatos fejlesztés valamint az ISO 9001 8.5.2 helyesbítõ tevékenységaz adatok elemzése témakör
- ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.5.4 folyamatos fejlesztés valamint az ISO 9001 8.5.3 megelõzõ tevékenység
- Milyen a jó minõségpolitika?
- Minõségbiztosítás, minõségirányítás, ISO 9001, ISO 14001 tanúsításra felkészítés kis és középvállalkozásoknak, egy kicsit másképp
- Minõségbiztosítási, minõségirányítási (ISO 9001), környezet irányítási rendszer kiépítése, (ISO 14001) tanúsításra felkészítés. Hogyan kezdjünk neki, mi a helyes út! iso 90001 iso 14001 felkészítés
- Webdesign, holnapkészítés, Internetes üzletszerzés! Hogyan válasszak honlap készítõ céget? - avagy a honlapkészítés fortélyai
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/consult/tpl.consultBlock.php on line 32
Kérdező: aranyvirag7 Kérdés: Tisztelt Cím ! Egy IX. József Attila lakótelepi társasházban lakom. A nyílászáróim elavultak, szeretném kicseréltetni azokat, de a lakóközösség nem járul hozzá, hogy közösen fogjunk neki. A kérdésem az lenne, hogy egyedül pályázhatok - e nyílászáró cserére . A Válasz: Itt olvasható |
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/dictionary/tpl.dictionaryBlock.php on line 32
Totális Internetes Jelenlét |