Az ISO 9001 és a minőségirányítási alapelvek várható változásai
Az új ISO 9001 szabvány várhatóan 2015-ben jelenik meg a következő menetrend szerint:
2013. június: a CD (Committee Draft: bizottsági tervezet) szavazásra bocsátása,
2014. április: a DIS (Draft International Standard: nemzetközi szabvány tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. július: az FDIS (Final Draft International Standard: nemzetközi szabvány végső tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. szeptember: a nemzetközi szabvány kiadása (ISO 9001:2015).
Előző | Vissza a cikkek listájához | Következő |
A minõségirányítási tevékenység dokumentációs rendszere
2008-03-11A minõségirányítási rendszer alapja a termelési / szolgáltatási folyamatok szabályozsát tartalmazó dokumentációs rendszer. A tevékenységek dokumentálása a folyamatok áttekinthetõségét, átláthatóságát teremti meg.
A minõségirányítási tevékenység dokumentációs rendszere
- Az írásos utasításokkal a folyamat szereplõinek beavatkozásai kiszámíthatóbbakká, elvárhatóvá és elõreláthatóvá válnak. A minõségirányítási rendszerek számára tehát a tevékenységek dokumentálásával szembeni követelmények:
- A szabványosítás (a rendszeren belüli egységesség)</li>
- Az áttekinthetõség, átjárhatóság megteremtése logikus felépítéssel és hivatkozási rendszerrel, valamint
- A dokumentáció támogassa a szabályozás végrehajtását, felülvizsgálatát és ellenõrzését.
Végrehajthatósági, teljességi és hatékonysági szempontok
Mindemellett felvetõdnek végrehajthatósági, teljessgi és hatékonysági szempontok is. Az írásba foglalt folyamatok úgy alkotnak rendszert, hogy a szervezet keretében folyó tevékenységek, folyamatok komplexitása függvényében a dokumentumokat a szervezet belsõ hierarchiájának megfeleltethetõ fokozatokhoz rendeli. A dokumentumok vertikális tagozódását egy dokumentációs piramisként jeleníthetjük meg.
Hierarchia</h2>
A hierarchia piramis – egyre magasabb szintjén lévõ dokumentumok egyre átfogóbb tevékenységköröket, folyamatokat szabályoznak.
A dokumentációs rendszer egy lehetséges rendszere:
A dokumentumokLétrehozása Helye Célja
A fentiekben felsorolt dokumentációs szintek mindegyikére a kisebb vállalatoknál nincs szükség. A minõségpolitikára és minõségirányítási kézikönyvre minden az ISO 9001:2000 szerint kiépült rendszerben szükség van. A további szintek közül pedig azokra van szükség, amelyekkel a menedzsmentszabályozás gyakorlati kivitelezését hatékonyan meg lehet valósítani. A dokumentációs rendszer ugyanakkor vertikális kapcsolatban van a folyamatok szakszerû támogatását nyújtó egyéb dokumentumokkal, ha vannak ilyenek. Gyakran nem is cél megváltoztatni ezeket (gyártmány és gyártási elõírások, vizsgálati és beszerzsi feljegyzések, gazdasági s szervezeti szabályzatok stb.).
Kétféle dokumentációtípust különböztethetünk meg:
- Rendszerdokumentumok (leíró dokumentumok) és
- Minõségügyi feljegyzések (tényrögzítõ dokumentumok)
- Rendszerdokumentumok a mûködésmód leírására vonatkozó szabályozások, míg a minõségügyi feljegyzések a mûködés során keletkezõ adatok, információ rögzítésére és tovbbítására szolgáló bizonylatok, feljegyzések, jegyzkönyvek.
- Dokumentum/szint
- Cél Alkalmazás
- Stiláris elvárások
- Kézikönyv
A koncepció Minõséggel kapcsolatos célok leírása, felelõsségek kiosztása, a szervezet bemutatása
- Külsõ hasznlatra: marketingeszköz
- Belsõ használatra: irányítási eszköz Tömörség, áttekinthetõség, strukturáltság, általánosítás
- Eljárások
A folyamat
A tevékenység közös jegyeinek leírása, beavatkozási pontok Általában csak belsõ használatra, know-how, a részismeretek rendszerezett füzére Folyamat-centrikus, tömör, kevésbé általános
/>
A munka- és vizsgálati (végrehajtási) utasítások
A tevékenység0;
A munka és vizsgálati mûveletek részletes leírása Belsõ használatra: a megvalósítás közvetlen szabályozására<br /> Külsõ használatra: igazolásként, minõségpartnerség ;A használó szintjéhez igazodó, értékteremtésre motiváló
A dokumentumok hierarchikus rendszere a dokumentumok egymásra épülését jelenti, amely tartalmilag segít elkerülni a rendszer leírásának redundanciáit úgy, hogy lehetõvé teszi a dokumentumok egymásra hivatkozását.
- A dokumentumok
Létrehozása Helye Célja - Rendszertervezés
- Minõségpolitika
- A minõségi célok megfogalmazása
- Rendszerépítés
- Minõségirányítási kézikönyv
- A szervezet felépítésének és feladatainak megvilágítása
- Minõségirányítási eljárás
- A folyamatok logikájának bemutatása
Bevezetés - Munka- és vizsgálati (végrehajtási) utasítások A konkrét tevékenység leírása
- Mûködtetés Termék- és gyártáskövetési dokumentumok, minõségügyi feljegyzések, mérési jegyzõkönyvek stb. Igazolás
Küldd el ismerősödnek!
Kapcsolódó linkek:
Kapcsolódó tartalom a Vállalkozás fejlesztési portálon:
MIR, szabványok tanácsadás
EMAS, ISO, CE, EFQM, OHSAS
ISO 22000 cikkek
- Ismered a szabványosítás történetét?
- GOP pályázat - Komplex technológiai fejlesztés és foglalkoztatás támogatása
Auditor tanfolyamokh2>
- ISO 9001és ISO 14001 belsõ auditori tanfolyamaink tapasztalatai, a résztvevõk véleménye
- HÍRDETÉS- EUREPGAP TANFOLYAM
ISO 14001 cikkek
ISO 9001 cikkek
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/consult/tpl.consultBlock.php on line 32
Kérdező: aranyvirag7 Kérdés: Tisztelt Cím ! Egy IX. József Attila lakótelepi társasházban lakom. A nyílászáróim elavultak, szeretném kicseréltetni azokat, de a lakóközösség nem járul hozzá, hogy közösen fogjunk neki. A kérdésem az lenne, hogy egyedül pályázhatok - e nyílászáró cserére . A Válasz: Itt olvasható |
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/dictionary/tpl.dictionaryBlock.php on line 32
minõségcél |