A minõségirányítási tevékenység dokumentációs rendszere

cikkek marketing pályázat tanúsítás adatbank kapcsolat Ajánlatkérés
E-mail:
Jelszó:
Kulcsszó:
Hírek, információk, tanácsok Vállalkozásod fejlesztéséhez!
Neve:
Email:

 Az ISO 9001 és a minőségirányítási alapelvek várható változásai

Az új ISO 9001 szabvány várhatóan 2015-ben jelenik meg a következő menetrend szerint:

2013. június: a CD (Committee Draft: bizottsági tervezet) szavazásra bocsátása,
2014. április: a DIS (Draft International Standard: nemzetközi szabvány tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. július: az FDIS (Final Draft International Standard: nemzetközi szabvány végső tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. szeptember: a nemzetközi szabvány kiadása (ISO 9001:2015).

Előző Vissza a cikkek listájához Következő

A minõségirányítási tevékenység dokumentációs rendszere

2008-03-11


Cikk ajánlása Mondja el véleményét Cikk myomtatása

A minõségirányítási rendszer alapja a termelési / szolgáltatási folyamatok szabályozsát tartalmazó dokumentációs rendszer. A tevékenységek dokumentálása a folyamatok áttekinthetõségét, átláthatóságát teremti meg.

A minõségirányítási tevékenység dokumentációs rendszere

  • Az írásos utasításokkal a folyamat szereplõinek beavatkozásai kiszámíthatóbbakká, elvárhatóvá és elõreláthatóvá válnak. A minõségirányítási rendszerek számára tehát a tevékenységek dokumentálásával szembeni követelmények:
  • A szabványosítás (a rendszeren belüli egységesség)</li>
  • Az áttekinthetõség, átjárhatóság megteremtése logikus felépítéssel és hivatkozási rendszerrel, valamint
  • A dokumentáció támogassa a szabályozás végrehajtását, felülvizsgálatát és ellenõrzését.

Végrehajthatósági, teljességi és hatékonysági szempontok

Mindemellett felvetõdnek végrehajthatósági, teljessgi és hatékonysági szempontok is. Az írásba foglalt folyamatok úgy alkotnak rendszert, hogy a szervezet keretében folyó tevékenységek, folyamatok komplexitása függvényében a dokumentumokat a szervezet belsõ hierarchiájának megfeleltethetõ fokozatokhoz rendeli. A dokumentumok vertikális tagozódását egy dokumentációs piramisként jeleníthetjük meg.

Hierarchia</h2>

A hierarchia piramis – egyre magasabb szintjén lévõ dokumentumok egyre átfogóbb tevékenységköröket, folyamatokat szabályoznak.

A dokumentációs rendszer egy lehetséges rendszere:

 

A dokumentumokLétrehozása Helye Célja

A fentiekben felsorolt dokumentációs szintek mindegyikére a kisebb vállalatoknál nincs szükség. A minõségpolitikára és minõségirányítási kézikönyvre minden az ISO 9001:2000 szerint kiépült rendszerben szükség van. A további szintek közül pedig azokra van szükség, amelyekkel a menedzsmentszabályozás gyakorlati kivitelezését hatékonyan meg lehet valósítani. A dokumentációs rendszer ugyanakkor vertikális kapcsolatban van a folyamatok szakszerû támogatását nyújtó egyéb dokumentumokkal, ha vannak ilyenek. Gyakran nem is cél megváltoztatni ezeket (gyártmány és gyártási elõírások, vizsgálati és beszerzsi feljegyzések, gazdasági s szervezeti szabályzatok stb.).

Kétféle dokumentációtípust különböztethetünk meg:

  • Rendszerdokumentumok (leíró dokumentumok) és
  • Minõségügyi feljegyzések (tényrögzítõ dokumentumok)
  1. Rendszerdokumentumok a mûködésmód leírására vonatkozó szabályozások, míg a minõségügyi feljegyzések a mûködés során keletkezõ adatok, információ rögzítésére és tovbbítására szolgáló bizonylatok, feljegyzések, jegyzkönyvek.
  • Dokumentum/szint 
  • Cél Alkalmazás
  • Stiláris elvárások
  • Kézikönyv

A koncepció Minõséggel kapcsolatos célok leírása, felelõsségek kiosztása, a szervezet bemutatása

  1. Külsõ hasznlatra: marketingeszköz
  2. Belsõ használatra: irányítási eszköz Tömörség, áttekinthetõség, strukturáltság, általánosítás
  3. Eljárások

A folyamat 

A tevékenység közös jegyeinek leírása, beavatkozási pontok Általában csak belsõ használatra, know-how, a részismeretek rendszerezett füzére Folyamat-centrikus, tömör, kevésbé általános /> A munka- és vizsgálati (végrehajtási) utasítások

A tevékenység0;

A munka és vizsgálati mûveletek részletes leírása Belsõ használatra: a megvalósítás közvetlen szabályozására<br /> Külsõ használatra: igazolásként, minõségpartnerség ;A használó szintjéhez igazodó, értékteremtésre motiváló

A dokumentumok hierarchikus rendszere a dokumentumok egymásra épülését jelenti, amely tartalmilag segít elkerülni a rendszer leírásának redundanciáit úgy, hogy lehetõvé teszi a dokumentumok egymásra hivatkozását.

 

  1. A dokumentumok
    Létrehozása Helye Célja
  2. Rendszertervezés
  3. Minõségpolitika
  4. A minõségi célok megfogalmazása
  5. Rendszerépítés  
  6. Minõségirányítási kézikönyv 
  7. A szervezet felépítésének és feladatainak megvilágítása
  8. Minõségirányítási eljárás 
  9. A folyamatok logikájának bemutatása
    Bevezetés
  10. Munka- és vizsgálati (végrehajtási) utasítások A konkrét tevékenység leírása
  11. Mûködtetés Termék- és gyártáskövetési dokumentumok, minõségügyi feljegyzések, mérési jegyzõkönyvek stb. Igazolás

Küldd el ismerősödnek!

Az Ön neve*
Az Ön email címe*
Ismerőse neve*
Ismerőse email címe*
Ellenőrzés*


Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/consult/tpl.consultBlock.php on line 32
Online tanácsadás

Kérdező: aranyvirag7
Kérdés: Tisztelt Cím ! Egy IX. József Attila lakótelepi társasházban lakom. A nyílászáróim elavultak, szeretném kicseréltetni azokat, de a lakóközösség nem járul hozzá, hogy közösen fogjunk neki. A kérdésem az lenne, hogy egyedül pályázhatok - e nyílászáró cserére .
A Válasz: Itt olvasható


Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/dictionary/tpl.dictionaryBlock.php on line 32
Szakszótár

minõségcél

a minõséggel kapcsolatos valami, amire törekszenek, vagy amit el akarnak érni 1. MEGJEGYZÉS: A minõségcélok általában a szervezet minõségpolitikáján alapulnak. 2. MEGJEGYZÉS: A minõségcélokat általában a szervezet megfelelõ funkciói és szintjei számára t...