Az ISO 9001:2000 és a folyamatközpontúság

cikkek marketing pályázat tanúsítás adatbank kapcsolat Ajánlatkérés
E-mail:
Jelszó:
Kulcsszó:
Hírek, információk, tanácsok Vállalkozásod fejlesztéséhez!
Neve:
Email:

 Az ISO 9001 és a minőségirányítási alapelvek várható változásai

Az új ISO 9001 szabvány várhatóan 2015-ben jelenik meg a következő menetrend szerint:

2013. június: a CD (Committee Draft: bizottsági tervezet) szavazásra bocsátása,
2014. április: a DIS (Draft International Standard: nemzetközi szabvány tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. július: az FDIS (Final Draft International Standard: nemzetközi szabvány végső tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. szeptember: a nemzetközi szabvány kiadása (ISO 9001:2015).

Előző Vissza a cikkek listájához Következő

Az ISO 9001:2000 és a folyamatközpontúság

2008-03-11


Cikk ajánlása Mondja el véleményét Cikk myomtatása

A szabvány teljes folyamatmenedzsment rendszer felépítését követeli meg a vevõi igények felmérésétõl a termékfejlesztésen keresztül a termék, szolgáltatás vevõ számára történõ biztosításáig. Így a teljes értékláncot alkotó valamennyi folyamatra ki kell terjednie a dokumentált folyamatmenedzsment rendszernek.

Az ISO 9001:2000 és a folyamatközpontúság

ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 EUREPGAP rendszerkiépítéshez, állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

Az ISO 9001  szabvány

n="justify">teljes folyamatmenedzsment rendszer felépítését követeli meg a vevõi igények felmérésétõl a termékfejlesztésen keresztül a termék, szolgáltatás vevõ számára történõ biztosításáig. Így a teljes értéklá;ncot alkotó valamennyi folyamatra ki kell terjednie a dokumentált folyamatmenedzsment rendszernek. Minden folyamatot mérni és folyamatosan monitorozni kell, mivel a szervezeteknek az eredményes mûködés érdekében számos egymással kölcsönhatásban lévõ folyamatot kell felismerniük és irányítaniuk. Gyakran az egyik folyamat kimenete kö;zvetlenül a következõ folyamat bemenete. A szervezeten belül alkalmazott folyamatoknak, de fõleg a folyamatok közötti kölcsönhatásoknak a módszeres azonosítását és irányí;tását nevezzük folyamatszemléletnek.

A minõségügyi rendszerek

 területén már a korábbi években is tapasztalható volt egy eg;rtelmû elmozdulás a folyamatközpontú minõségügyi rendszerek irányába.

Minden olyan tevékenység, amelynek végrehajtásához bemenõ adatokat/anyagokat kap, és azokat átalakítja meghatározott eredménnyé, folyamatnak tekinthetõ. A folyamatok indításához, végrehajtásához vezérlõ adatokra/impulzusokra van szükség, és jellemzõen különbözõ erõforrásokat használnak fel.

A nagyobb szervezetek számos, egymással kapcsolatban lévõ folyamatot alakítanak ki, irányítanak és hajtanak végre. Ezek a folyamatok gyakran láncokat képeznek, esetenként elágaznak vagy összekapcsolódnak. Ennek következtében az egyik folyamat eredményét mások, mint inputot használ;k fel, vagy éppen más folyamatok vezér;sét végzik. Ezeknek a folyamatoknak a szisztematikus felmérése, kézben tartása, szabályozása, egymásra hatásának felismerése jelenti a folyamatorientált minõségbiztosítást.

A minõségfilozófia és a folyamatorientáltság

közötti kapcsolatot Ishikawa fogalmazta meg, aki egy diagramban határozta meg a négy legfontosabb tényezõt: a munkaerõ, a munkaeszköz, a használt módszerek és a rendelkezésre álló infrastruktúra hatását a szervezeti környezetre. Szerinte, ha a dolgozóknak megtanítjuk használni az egyszerûbb technikákat, a beosztottak is képesek lesznek arra, hogy a minõséggel kapcsolatos általános problémák megoldásába bekapcsolódjanak. Ezzel leépítette a hagyományos osztályhatárokat, és a munkafolyamatokat állította elõtérbe.

Felismerték azt is, hogy a hierarchikus felé;pítésbõl származó munkafolyamat átfedéseket le kell építeni. Ezzel növelni lehet a vállalat hatékonyságát és rugalmasságát. Az osztálycélokat a folyamatcélok alá kell rendelni. Alapvetõ az a felismerés, hogy a termékek és szolgáltatások minõségét csak a megfelelõen kialakított folyamatokban lehet biztosítani.

A folyamatorientált vállalatirányítási rendszerek

nemcsak a dokumentáció változtatását teszik szükségessé. Ezzel még nem fog a vevõi elégedettség nõni, vagy a hibaszázalék csökkenni. Lényege abban fogható meg, hogy a folyamatirányítást a vállalatba be lehessen integrálni.

A folyamatszervezés

 a vállalatvezetés sikerének alapját jelenti akkor, amikor a vevõk követelményei folyamatosan változnak, nõnek, és a sokrétû termékkínálat komplex struktúrák kialakí;tását teszi szükségessé. A folyamatorientált minõségügyi rendszer, a folyamatok azonosítá;n, dokumentálásán túl, a folyamatoknak a vállalati stratégiához, a vevõk követelményéhez történõ folyamatos igazítását jelenti.

A konzekvens folyamat-optimalizálásfont>,

a meghatározott folyamatjellemzõk, valamint a célokhoz történõ igazodás vezet végül a folyamatoptimalizálás igazi céljához, az üzleti eredmények javításához. Fontos, hogy a folyamatok minõségét megfelelõ indikátorokkal mérjék, regisztrál;k, és szükség szerint beavatkozzanak. A folyamatban tehát mérési, ellenõrzési pontokat, jellemzõket kell meghatározni, és alkalmas módszerekkel felügyelni.

A minõségirányítási rendszer folyamatos javítása

A folyamatok egymással logikus kölcsönhasba fûzhetõk, az ISO 9001:2000 szabvány tehát a szervezet folyamatszemléletû irányítására ösztönöz. A modell tükrözi, hogy az érdekelt felek meghatározó szerepet játszanak a szervezet bemenetének elõállításában.

Szükséges a vevõk elégedettségének folyamatos figyelemmel kísérése: az észrevételeikkel kapcsolatos információkat, mint igényeik és elvárásaik kielégítettségének mértékét értékelni kell. A szabvány gyakorlatilag minden olyan tevékeny;gre alkalmazható, amely esetében leíró folyamat létezik. Az ISO 9001:2000 teljes egészében a folyamatok szerinti megközelítésre ösztönöz.

ISO 9001, ISO 14001t> ISO 17799 EUREPGAP rendszerkiépítéshez, állami támogatás segítségével kérje ajánlatunkat itt!

Küldd el ismerősödnek!

Az Ön neve*
Az Ön email címe*
Ismerőse neve*
Ismerőse email címe*
Ellenőrzés*

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/consult/tpl.consultBlock.php on line 32
Online tanácsadás

Kérdező: aranyvirag7
Kérdés: Tisztelt Cím ! Egy IX. József Attila lakótelepi társasházban lakom. A nyílászáróim elavultak, szeretném kicseréltetni azokat, de a lakóközösség nem járul hozzá, hogy közösen fogjunk neki. A kérdésem az lenne, hogy egyedül pályázhatok - e nyílászáró cserére .
A Válasz: Itt olvasható


Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/dictionary/tpl.dictionaryBlock.php on line 32
Szakszótár

eladási kvóta

Egy termékvonal, egy vállalati divízió vagy egy kereskedelmi képviselő számára megfogalmazott forgalmi cél. Alapvetően menedzseri eszköz, melynek célja a forgalmazási erőfeszítések meghatározása és serkentése.