Az ISO 9001 és a minőségirányítási alapelvek várható változásai
Az új ISO 9001 szabvány várhatóan 2015-ben jelenik meg a következő menetrend szerint:
2013. június: a CD (Committee Draft: bizottsági tervezet) szavazásra bocsátása,
2014. április: a DIS (Draft International Standard: nemzetközi szabvány tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. július: az FDIS (Final Draft International Standard: nemzetközi szabvány végső tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. szeptember: a nemzetközi szabvány kiadása (ISO 9001:2015).
Előző | Vissza a cikkek listájához | Következő |
ISO 9001 (minõségirányítsi rendszer) lépésrl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 8.1 mérés és elemzés, általános rész
2008-03-11
Minõségügyi iskolánk tizenkilencedik fejezete az MSZ EN ISO 9004:2001 8.1 pontját elemzi, azaz az ISO 9001 és az ISO 9004 a mérés és elemzés témakörrel kapcsolatos követelményeit. A cikksorozattal célunk, hogy az ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) tanúsítvány megszerzésében segítséget nyújtsunk
MSZ EN ISO 9001:2001 8.1 pont
ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérdd ajánlatunkat itt!
ISO 9001:2000, Minõségirányítási rendszerek. Követelmények 8. Mérés, elemzs és fejlesztés c) folyamatosan fejleszteni tudja a minõségirányítási rendszer eredményességét. Ennek fel kell ölelnie az alkalmazandó módszerek meghatározását, beleértve a statisztikai módszereket és ezek alkalmazásának mértékét. 8.1. Általános rész
A szervezetnek meg kell terveznie és be kell vezetnie azokat a figyelemmel kísérési, mérési, elemzési és fejlesztési folyamatokat, amelyek ahhoz szükségesek, hogy a)60; ; bizonyítani tudja a termék megfelelõségét, b) gondoskodni tudjon a minõségirányítási rendszer megfelelõségérõl, valamint |
Az ISO 9004 ehhez a ponthoz bõvebb magyarázatot ad:
8.1. Általános útmutatás
8.1.1. Bevezetés
A mérési adatok fontosak a tényeken alapuló döntéshozatalhoz. Minden döntéshozatal eredményességét alapvetõen befolyásolja az, hogy tényeken alapul-e, vagy csak a munkatársak, vezetõk benyomásai, érzései, tehát nem konkrét adatok alapján trténik. A felsõ vezetõség gondoskodjon az eredményes és hatékony mérésrõl, az adatok gyûjtésérõl és érvényesítésérõl (validálásáról), hogy ezzel biztosíthassa a szervezet mûködését és az érdekelt felek megelégedettségét. Tehát a döntéshozatalhoz szükséges az adatok elemzése, melyet meg kell elõzzön az adatok gyûjtése. Az adatgyûjtéshez pedig mérni kell a folyamatok, termékek jellemzõit. Ha mindezt a vezetõség nem biztosítja, illetve nem elkötelezett emellett, akkor az egész nem fog mûködni. Ez ölelje fel a mérések érvényességének és céljának átvizsgálását, valamint az adatok szndék szerinti felhasználását és így biztosítsa, hogy a szervezet hozzáadott értékre tegyen szert.
Példák a szervezet folyamatai mûködésének mérésére:
–0;a szervezet termékeinek mérése és kiértkelése, a termékek a szervezet folyamatai során alakulnak ki, gy ezek mérése adatot szolgáltat a folyamatok mûködésérõl,
- a folyamatok képessége, a megfelelõ termék elõállítására,
- a projektcélok elérése, az egyes projektek is a folyamatok sorn valósulnak meg, így ezek céljainak elérése fontos lehet a folyamat mûködésének megállapítása során, valamint
- a vevõk és más érdekelt felek megelégedettsége, (ez a fõ célja a minõségbiztosítási, vagy minõségirányítási rendszer mûködtetésének).
A szervezet folyamatosan kísérje figyelemmel a mûködésének fejlesztésére irányuló tevékenységeket és készítsen feljegyzéseket ezek bevezetésérõl, mivel ez adatokat szolgáltathat a további fejlesztésekhez.
Nem elég pusztán a folyamatokat, termékeket mérni, és elemezni, hanem a fejlesztési tevékenységeket is vizsgálnunk kell, hogy a korábbi fejlesztések adatait is felhasználhassuk a késõbbi fejlesztések során.
A fejlesztési tevékenységek adatainak elemzésébõl kiadódó eredmények kerüljenek be a vezetõségi átvizsgálás bemenõ adatai közé, hogy információval szolgáljanak a szervezet mûködésének fejlesztéséhez.
8.1.2. Megfontolandó kérdések
A mérés, az elemzés és a fejlesztés a következõ megfontolásokat öleli fel:
a) a mérési adatokat alakítsuk át olyan információvá és ismeretekké, amelyek a szervezet számára hasznosak; tehát az adatokat érthetõ, használható formában kell a szervezet (vezetõsége) részére biztosítani,
b) a termékekre és a folyamatokra vonatkozó mérés, elemzést és fejlesztést használjuk fel arra, hogy megfelelõ prioritsokat lehessen kitûzni a szervezet részére; mivel általában nem valósítható meg minden az erõforrások korlátozottsága miatt,
c) a szervezet által alkalmazott mérési módszerek idõszakonként átvizsgálása és folyamatos igazolása a kapott adatokat pontosság és teljesség szempontjából; a mérési módszereket is ellenõriznünk kell, hogy mindig megfelelõ adat álljon rendelkezésre,
d) az egyes folyamatok benchmarkingjának (szint-összehasonlításának) felhasználása a folyamatok eredményességének és hatékonyságának fejlesztésére;
e) a vevõi megelégedettség mérésének döntõ fontossága a szervezet mûködésének kiértékeléséhez; tulajdonképpen a vevõ értékeli a szervezet mûködését, tõle függ, hogy fennmarad, fejlõdik-e a szervezet,
f) mérések használata és a kapott információ összeállítása és közlése lényeges a szervezet számára: ez szolgáljon alapul a mûködés fejlesztéséhez és az érintett felek bevonásához; az ilyen információ legyen idõszerû és a célját világosan határozzák meg;
g) megfelelõ eszközök bevezetése a mérési eredményekbõl származó információ közléséhez; a belsõ kommunikációnak (ISO 9001 5.5.3 fejezet) erre is ki kell térnie egy jól mûködõ minõségirányítási rendszerben,
h) az érdekelt felekkel folytatott kommunikáció eredményességének és hatékonyságát mérésére annak meghatározása céljából, hogy a tájékoztatás idõszerû és világosan érthetõ volt-e;
i) ha teljesültek is a folyamat és a termék minõségi kritériumai, mégis hasznos lehet figyelemmel kísérni és elemezni a mûködési adatokat, hogy jobban megérthetõ legyen a tanulmányozott jellemzõ természete;
j) statisztikai, vagy ms módszerek alkalmazása segíthet mind a folyamatok, mind a mérési eredmények ingadozásának megértésében és az ingadozás kézbentartása javíthatja a folyamat és a termék minõségét; ez különösen nagy számú adat kezelésekor lehet fontos,
k) idõszakonként önértékelés végzése a minõségirányítási rendszer érettségének és a szervezet mûködési színvonalának értékelésére, valamint a fejlesztési lehetõségek felmérésre (lásd az A mellékletet).
ISO 9001, ISO 14001 ISO 17799 rendszerkiépítéshez, honlapkészítésre állami támogatás segítségével kérdd ajánlatunkat itt!
Küldd el ismerősödnek!
Kapcsolódó linkek:
- A Vértes Klíma Kft. véleménye a STandard-Team Kft. felkészítésben készült ISO 9001 rendszerérõl
- Az ISO 9001:2000 és a folyamatközpontúság
- ISO 9001 (minõségirányítási rendszer) lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 7.5.3, 7.5.4, 7.5.5 pontja
- ISO 9001 lépésrõl lépésre! Az ISO 9001 és az ISO 9004 4.2.4 pontja, (a feljegyzések kezelése)
- ISO 9001, ISO 14001, pályázatok írása már Romániában is
- ISO 9002 minõsébiztosítási rendszer bevezetése és tanúsíttatása a TVK gyárfenntartónál. Az ügyvezetõ igazgató tapasztalatai.
- Minõségbiztosítási, minõségirányítási (ISO 9001), környezet irányítási rendszer kiépítése, (ISO 14001) tanúsításra felkészítés. Hogyan kezdjünk neki, mi a helyes út! iso 90001 iso 14001 felkészítés
- Minõségügyi iskola. 1. rész. Minõségügy története az I. világháborúig.
- Minõségügyi iskola. 2. rész. Minõségügy története, az ISO 9001 kialakulása
- Webdesign, holnapkészítés, Internetes üzletszerzés! Hogyan válasszak honlap készítõ céget? - avagy a honlapkészítés fortélyai
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/consult/tpl.consultBlock.php on line 32
Kérdező: aranyvirag7 Kérdés: Tisztelt Cím ! Egy IX. József Attila lakótelepi társasházban lakom. A nyílászáróim elavultak, szeretném kicseréltetni azokat, de a lakóközösség nem járul hozzá, hogy közösen fogjunk neki. A kérdésem az lenne, hogy egyedül pályázhatok - e nyílászáró cserére . A Válasz: Itt olvasható |
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/dictionary/tpl.dictionaryBlock.php on line 32
környezeti teljesítmény |