Az ISO 9001 és a minőségirányítási alapelvek várható változásai
Az új ISO 9001 szabvány várhatóan 2015-ben jelenik meg a következő menetrend szerint:
2013. június: a CD (Committee Draft: bizottsági tervezet) szavazásra bocsátása,
2014. április: a DIS (Draft International Standard: nemzetközi szabvány tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. július: az FDIS (Final Draft International Standard: nemzetközi szabvány végső tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. szeptember: a nemzetközi szabvány kiadása (ISO 9001:2015).
EFQM
Nemzeti Minőségi Díj
A minőségügyben kiemelkedő eredményt felmutató gazdálkod szervezeteink tevékenységének elismerésére 3/1996. (VI.19.) ME rendeletével a Magyar Köztársaság miniszterelnöke Nemzeti Minőségi Díjat alapított.
A Nemzeti Minőségi Díj pályázat útján nyerhető el és évente négy - kis, közepes és nagyméretű termelő, illetve szolgáltató vállalat - kategóriában kerül kiosztásra a Parlamentben a minőség világnapján.
Mint az európai országok esetében általában, az 1996-ban alapított magyar NEMZETI MINŐSÉGI DÍJ az Európai Minőségi Díj követelményrendszerén alapul, melynél nem a termék vagy szolgáltatás kap hangsúlyt.
A Nemzeti Minőségi Díj modellje
A pályázat kidolgozása során a gazdálkodó szervezetek számára lehetőség nyílik az Európai Minőségi Díj követelményeinek megfelelő, egységes kritériumrendszer szerinti önértékelésre, a vállalati erős és gyenge pontok feltárására, a fejlesztendő területek kijelölésére. A pályázó vevői és dolgozói megelégedettségét, a vállalat társadalomra kifejtett hatását, üzleti eredményeit azon keresztül értékeli, hogy a vezetés milyen üzletpolitika, stratégia alapján és hogyan menedzseli a különböző folyamatokat, valamint a humán és egyéb erőforrásokat.
A modellben szereplő 9 főbb kritérium két nagy csoportba tartozik - az adottságok és az eredmények kritériumcsoportba. Az adottságok értékelsekor arra keresnek választ az értékelők, hogy a szervezet hogyan éri, érte el eredményeit. Az eredmények értékelésekor azt vizsgálják, hogy mit ért el a szervezet. Az adottságok és eredmények azonos súllyal szerepelnek a modellben, a 9 kritérium közül a legmagasabb értékű a vevői elégedettség, a maximálisan elérhető 200 ponttal.
Az önértékelés segít azonosítani a szervezet erős és gyenge pontjait, kijelölni a szervezeten belüli legfontosabb fejlesztési területeket és segít meghatározni a továbbfejlődés irányait más szervezetek teljesítményeivel való összehasonlítás alapján.
Az értékelés legfontosabb szempontja a teljes körű minőségirányítás három alapelve: a vevőközpontúság, a folyamatos fejlesztés, és a dolgozók bevonása a továbbfejlesztésbe.
A pályázók a független értékelők visszajelzései alapján objektív képet kapnak a szervezet stratégiájának főbb jellemzőiről és a továbbfejlesztés lehetőségeiről. A miniszterelnöki rendelet értelmében létrejött 15 fős Nemzeti Minőségi Díj Bizottságban helyet kaptak az ipar, a tudomány, az érintett minisztériumok, gazdasági és szakmai kamarák, valamint a szakmai érdekvédelmi szervezetek képviselői.
Az értékelés - a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően - a következő szakaszokból áll:
A Nemzeti Minőségdíj pályázatok egyéni értékelése
Az értékelők egymástól függetlenül, egyénileg értékelik a pályázatokat, azaz alkritériumonként pontozzák a pályázatokat, és minden alkritériumhoz erősségeket, fejlesztendő területeket és kérdéseket fogalmaznak meg.
A pályázatok csoportos értékelése
Az értékelő csoport tagjai megvitatják az adott pontszámokat, a meghatározott erősségeket, fejlesztendő területeket és a felmerült kérdéseket. A pontszámokat illetően az értékelő csoportnak konszenzusra kell jutnia, amely után a csoportok kategóriánként kiválasztják a 2-3 esélyes pályázót, ahol helyszíni szemlét tartanak.
A helyszíni szemle
A helyszíni szemle elsődleges célja meggyőződni a pályázatban bemutatott adatok, tények, információk helyességéről és gyakorlati alkalmazásáról. A szemle során szerzett olyan új információt, amely a pályázatban nem szerepelt, az értékelők nem vehetik figyelembe.
Végső értékelés, a díjazásra javasoltak kiválasztása
A helyszíni szemlék után az értékelő csoport elkészíti a végső értékelést és az összefoglaló anyagot a Nemzeti Minőségi Díj Bizottság részére. A Bizottság javaslata alapján az ipari, kereskedelmi és idegenforgalmi miniszter terjeszti döntésre a Miniszterelnök elé a Nemzeti Minőségi Díj nyerteseit.
Visszajelzés
Minden, tartalmilag és formailag elfogadott pályázathoz az értékelők visszajelzést készítenek a pályázók számára.
A díj iránti érdeklődést mutatja, hogy az első két évben 35 vállalkozás pályázta meg a Nemzeti Minőségi Díjat. Az 1996. és az 1997. évi Nemzeti Minőségi Díj szakmai sikere bebizonyította, hogy a díj jelentős motiváló erő a vállalkozások minőségfejlesztési rendszerének tovbbi színvonal-emelésében. A Nemzeti Minőségi Díj megalapításával szemléletváltozás és új magas színvonalú minőségkultúra kialakulása kezdődhetett el Magyarországon.
A STandard-Team Kft. Vállalja a minőségdíjak megszerzéséért indulni kívánó cégek felkészítését és teljes körű ügyintézését valamint pályázati források felkutatását.
Kapcsolódó tartalom a Vállalkozás fejlesztési portálon:
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/consult/tpl.consultBlock.php on line 32
Kérdező: aranyvirag7 Kérdés: Tisztelt Cím ! Egy IX. József Attila lakótelepi társasházban lakom. A nyílászáróim elavultak, szeretném kicseréltetni azokat, de a lakóközösség nem járul hozzá, hogy közösen fogjunk neki. A kérdésem az lenne, hogy egyedül pályázhatok - e nyílászáró cserére . A Válasz: Itt olvasható |
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/dictionary/tpl.dictionaryBlock.php on line 32
fokozat |