Az ISO 9001 és a minÅ‘ségirányÃtási alapelvek várható változásai
Az új ISO 9001 szabvány várhatóan 2015-ben jelenik meg a következő menetrend szerint:
2013. június: a CD (Committee Draft: bizottsági tervezet) szavazásra bocsátása,
2014. április: a DIS (Draft International Standard: nemzetközi szabvány tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. július: az FDIS (Final Draft International Standard: nemzetközi szabvány végső tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. szeptember: a nemzetközi szabvány kiadása (ISO 9001:2015).
Előző | Vissza a cikkek listájához | Következő |
A diszlexia
2008-07-30Szerző: Bacsó Mária menedzser asszisztens
A diszlexia olvasási zavar: az Ãrásjelek agykérgi felismerési folyamatának zavara. Nemcsak az iskolás korban rontja a tanulás hatékonyságát, hatása az egész életet végigkÃséri. Kezeléséhez fontos minél korábbi felismerése.
Ismeretes a beszédhiba káros hatása a gyermeki fejlÅ‘désre, fÅ‘leg az elsÅ‘ és második osztályos tanulók esetében. JelentÅ‘sen megnehezÃti az alapvetÅ‘ iskolai készségek elsajátÃtását, az olvasás-Ãrás tanÃtását.
Hogyan ismerhetjük fel a diszlexiát?
Ismeretes a beszédhiba káros hatása a gyermeki fejlÅ‘désre, fÅ‘leg az elsÅ‘ és második osztályos tanulók esetében. JelentÅ‘sen megnehezÃti az alapvetÅ‘ iskolai készségek elsajátÃtását, az olvasás-Ãrás tanÃtását.
A gyermekkor a tanulás ideje. De az a gyerek, aki képtelen megfejteni a grafikus kódot, nagyon sok időt pazarol el olvasási nehézségei miatt, egyéb létfontosságú ismeretek rovására. Azok a szülők és pedagógusok, akik bár látják a problémákat, mégis halogatják, hogy a gyermeket diszlexia szűrésre vigyék, többnyire azzal nyugtatják magukat, hogy a probléma csak időleges, a gyerek majd kinövi. Ez azonban egyszerűen nem igaz.
A diagnosztizált diszlexiások túlnyomó része egész életében hordozni fogja ennek az elváltozásnak a bélyegét. A szülÅ‘knek rendkÃvül nagy szerepük van a korai felismerésben. Å‘k látják ugyanis nap mint nap minden tevékenységében a gyereküket. Ha tudják, hogy mit kell figyelni, akkor biztos, hogy be tudják azonosÃtani a figyelmeztetÅ‘ jeleket. Egy amerikai diszlexia-kutató, Sally Shaywitz gyermekgyógyász-neurológus nagy sikerű, A diszlexia leküzdése cÃmmel megjelent könyvében felsorolja a diszlexiára utaló tüneteket.
A diszlexia tipikus ismérvei között nem csak fogyatékosságról, nehézségekrÅ‘l olvashatnak, hanem - ami sokakat talán meglep - a diszlexiásokat jellemzÅ‘ kiváló, gyakran rendkÃvüli képességekrÅ‘l is, úgy ahogy ezek különbözÅ‘ életkorokban megjelennek. Fontos hangsúlyozni, hogy a diszlexiások gyengeségei és erÅ‘sségei szorosan összefüggnek egymással, és célszerű együtt figyelni Å‘ket.
Fejletebbek a magas szintú gondolkodásban
A komoly olvasási és esetleg beszédproblémákkal egy idÅ‘ben a diszlexiás kisgyermek feltűnÅ‘en jól teljesÃt az úgynevezett magasabb szintű gondolkodási feladatokban. Gyorsan és jól ért meg új koncepciókat, elméleteket, meglepÅ‘en érett a gondolkodása, lényegesen nagyobb a szókincse, mint a kortársainak. Jó a kézügyessége, élvezi az összerakós játékokat, a puzzle-kat, tehetségesen készÃt, épÃt modelleket, kiválóan értelmezi a történeteket, ha felolvassák vagy elmesélik neki, fejlett a fantáziája, minduntalan új megoldásokkal jön elÅ‘, kÃváncsi, a tudást nagyra értékeli.
A makacs pöszeség és a diszlexia
Makacs pöszeség esetén a diszlexia klasszikus terápiája elengedhetetlen szükségességű már a kisiskolás kortól kezdÅ‘dÅ‘en. SegÃtségre szorulnak a szavak egybeÃrásánál, különÃrásánál, a betű-, szótag-, szókihagyások, betűsorrend fölcserélések javÃtásában. A szavak betűkbÅ‘l való alkotása a sorrendiséget, az analÃzis-szintézis folyamatát javÃtja. JavÃtani kell helyesÃrásukat. Fontos a hallásfejlesztés. Rengeteg szóanyaggal, szómagyarázattal, gyűjtÅ‘nevek alá rendelésekkel gyarapÃtható szókincsük. A szó-kép, mondat-kép egyeztetések megkönnyÃtik az olvasás elsajátÃtását..
Mondatalkotási készségüket, szövegértésüket is fejleszteni kell. Fontos az állandó dicséret, jutalmazás, ez motiválja a gyerekeket a további örömteli, szinte észrevétlen tanulásra. Játékosan, izgalmasan gyakorolva az olvasást, helyesÃrást feloldhatjuk a gyermekekben az iskolai kudarcokat, játszva végzik el a nehézségeket okozó nyelvi feladatokat.
Küldd el ismerősödnek!
Kapcsolódó tartalom a Vállalkozás fejlesztési portálon:
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/consult/tpl.consultBlock.php on line 32
KérdezÅ‘: aranyvirag7 Kérdés: Tisztelt CÃm ! Egy IX. József Attila lakótelepi társasházban lakom. A nyÃlászáróim elavultak, szeretném kicseréltetni azokat, de a lakóközösség nem járul hozzá, hogy közösen fogjunk neki. A kérdésem az lenne, hogy egyedül pályázhatok - e nyÃlászáró cserére . A Válasz: Itt olvasható |
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/dictionary/tpl.dictionaryBlock.php on line 32