Az ISO 9001 és a minÅ‘ségirányÃtási alapelvek várható változásai
Az új ISO 9001 szabvány várhatóan 2015-ben jelenik meg a következő menetrend szerint:
2013. június: a CD (Committee Draft: bizottsági tervezet) szavazásra bocsátása,
2014. április: a DIS (Draft International Standard: nemzetközi szabvány tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. július: az FDIS (Final Draft International Standard: nemzetközi szabvány végső tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. szeptember: a nemzetközi szabvány kiadása (ISO 9001:2015).
Előző | Vissza a cikkek listájához | Következő |
A minőségmenedzsment eredete
2008-07-01Szerző: Geczki Csilla
A vevÅ‘ a piacon árukkal és szolgáltatásokkal találkozik. A vevÅ‘ a termékekkel szemben meghatározott igényeket támaszt, és abban az esetben dönt a termék megvásárlása mellett, ha a termék ezeket az igényeket kielégÃti.
A termékekre vonatkozó követelményeket vagy egy szerzÅ‘désben a vevÅ‘ és a gyártó szervezet határozza meg, vagy pedig maga a szervezet állÃt fel követelményeket, és ennek alapján készÃti el és kÃnálja termékét. Mindkét esetben azonban a követelményeket végsÅ‘ soron a vevÅ‘ határozza meg, és ez arra kényszerÃti az előállÃtó szervezeteket, hogy termékeiket és az előállÃtási folyamatokat folyamatosan fejlesszék és tökéletesÃtsék.
A vállalatok természetes törekvése - de erre ösztönzi Å‘ket az egyre élesedÅ‘ verseny is -, hogy minél hatékonyabban, minél jobb minÅ‘ségű terméket állÃtsanak elÅ‘. A minÅ‘ség a termék vagy a szolgáltatás eladhatóságának ma már egyre inkább alapfeltétele.
A minőség
A törekvés teljesÃtése arra kényszerÃti a vállalatokat, hogy az egész vállalatvezetés, vállalatirányÃtás központjába a minÅ‘séget helyezzék, minÅ‘ségvezetési módszereket alkalmazzanak. Ezen a területen is éles verseny alakult ki a vállalatok között, egyre inkább igyekeznek meggyÅ‘zni vevÅ‘iket és ügyfeleiket arról, hogy egész tevékenységük alapeleme a minÅ‘ség. ErrÅ‘l a tényrÅ‘l igyekeznek külsÅ‘ (harmadik fél általi) igazolásokat, tanúsÃtványt is szerezni, például különbözÅ‘ elismert minÅ‘ségi dÃjak elnyerésével.
Amikor a vevÅ‘ terméket választ, a termék jellemzÅ‘in kÃvül azt is figyelembe veszi, hogy érez-e bizalmat a gyártó iránt. A bizalom felkeltésének és megÅ‘rzésének egyik eszköze a vállalatoknál a minÅ‘ségirányÃtási rendszerek (pl. ISO) bevezetése és a rendszer elismert tanúsÃtó általi tanúsÃttatása; másik eszköze a teljes körű minÅ‘ségmenedzsment (pl. TQM) alkalmazása.
Folyamatok felügyelete
A minÅ‘ségirányÃtási rendszerek szervezeten belüli bevezetése és működtetése arra szolgál, hogy a szervezet meg tudja határozni azokat a folyamatokat, amelyek hozzájárulnak a vevÅ‘ számára elfogadható termék előállÃtásához, és képessé teszik a szervezetet arra, hogy ezeket a folyamatokat folyamatosan felügyelet alatt tartsa és tökéletesÃtse.
A folyamatok felügyelete és fejlesztése biztosÃtja azt, hogy az előállÃtott termék a vevÅ‘ igényeit folyamatosan kielégÃti.
A jól működÅ‘ minÅ‘ségirányÃtási rendszer bizalmat kelt a szervezeten belül és a vevÅ‘k körében és a szervezet eléri a vevÅ‘k és más érdekelt felek elégedettségét.
Küldd el ismerősödnek!
Kapcsolódó tartalom a Vállalkozás fejlesztési portálon:
Politika, gazdaság
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/consult/tpl.consultBlock.php on line 32
KérdezÅ‘: aranyvirag7 Kérdés: Tisztelt CÃm ! Egy IX. József Attila lakótelepi társasházban lakom. A nyÃlászáróim elavultak, szeretném kicseréltetni azokat, de a lakóközösség nem járul hozzá, hogy közösen fogjunk neki. A kérdésem az lenne, hogy egyedül pályázhatok - e nyÃlászáró cserére . A Válasz: Itt olvasható |
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/dictionary/tpl.dictionaryBlock.php on line 32
környezet |