Az ISO 9001 és a minÅ‘ségirányÃtási alapelvek várható változásai
Az új ISO 9001 szabvány várhatóan 2015-ben jelenik meg a következő menetrend szerint:
2013. június: a CD (Committee Draft: bizottsági tervezet) szavazásra bocsátása,
2014. április: a DIS (Draft International Standard: nemzetközi szabvány tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. július: az FDIS (Final Draft International Standard: nemzetközi szabvány végső tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. szeptember: a nemzetközi szabvány kiadása (ISO 9001:2015).
Előző | Vissza a cikkek listájához | Következő |
Tévhitek a minőséggel kapcsolatban
2008-10-04Szerző: Geczki Csilla
Tévedés a minőséget úgy értelmezni, hogy célunk nem lehet más, mint a ’tökéletesség’ elérése. Egy terméknél, vagy termék csoportnál a piac a minőséget nem folyamatos skálával méri, hanem a vevői igények eltérő volta köré szegmentálódva, sávosan alakulnak ki az egyes minőségi kategóriák
Sávok
Az összehasonlÃtást, az elvárások minÅ‘ségi kielégÃtettségi szintjének az értékelését az adott sávokon belül lehet csak megtenni. Ezek a sávok az árakkal és a vevÅ‘csoportok elvárásainak, igényeinek különbözÅ‘ségeivel határolhatóak be.
A terméket az egyes sávok között csak jelentÅ‘s költségtömeg változtatással lehet mozgatni. Vegyünk egy példát; egészen más a minÅ‘ségi elvárás egy piaci kolbászsütÅ‘, egy üzemi étkezde, egy nemzetközi gyorséttermi lánchoz tartozó üzlet, vagy egy öt csillagos szálloda étterme esetében. Az összehasonlÃtások az egyes minÅ‘ségi kategóriákon belül lehetségesek, vagyis szállodai éttermet a saját kategóriájában dolgozó másik étteremmel, gyorséttermi lánc üzletet egy másik hasonlóval mérhetünk össze.
Szabványok
Ahhoz, hogy a termelÅ‘, szolgáltató cég biztonsággal és egyenletesen megfelelÅ‘ minÅ‘ségű terméket állÃthasson elÅ‘, hangsúlyosan ajánlatos, hogy minÅ‘ségügyi irányÃtási rendszerét a nemzetközi összefogással kidolgozott, széleskörű tudást és tapasztalatot ötvözÅ‘ szabványok alapján dolgozza ki. Aki a szabványok elvárásait integrálja munkájába, és errÅ‘l kétségbevonhatatlan igazolást szeretne, tanúsÃtó céget bÃzzon meg azzal, hogy világÃtsa át munkavégzését, majd errÅ‘l adjon ki bizonyÃtványt.
Az ISO 9001: 2000-es szabvány követelményei szerint létrehozott, kialakÃtott minÅ‘ségügyi rendszernek nem az a célja, hogy amint kialakÃtottuk a saját minÅ‘ségirányÃtási rendszerünket, termékeink / szolgáltatásaink mérhetÅ‘ paraméterekben kifejezett minÅ‘sége egy csapásra jobbá válik.
A termék minősége elsősorban a vevői igények, követelmények pontos felmérésétől és azok alapos megértésétől függ, de természetesen emellett különböző gazdasági szempontokat is mérlegelni szükséges. Ahhoz, hogy ezt elérjük, szükség van a rendszer megfelelő működtetésére és karbantartására, de ez nem veszi le a felelősséget a vezetők válláról a döntések meghozatalában.
ISO 9001-2000-es szabvány
Azt is be kell vallani, hogy az ISO 9001: 2000-es szabvány követelményei szerint kialakÃtott minÅ‘ségirányÃtási rendszer sem képes csodákat művelni. E szabvány követelményei alapján bevezetett és működtetett minÅ‘ségügyi rendszer csak alapot biztosÃt számunkra az egyenletes termék- és/vagy szolgáltatásminÅ‘ség biztosÃtásához, a vevÅ‘kkel való kapcsolattartás, kommunikáció javÃtásához és az irányÃtási feladatok rendszerezett, pontos, dokumentált információkkal történÅ‘ ellátásához. Mindezek a nyerhetÅ‘ elÅ‘nyök azonban semmit nem érnek a szakmai hozzáértés, elkötelezettség és vállalkozó szellemiség nélkül.
Kijelenthető, hogy az ISO 9001-es szabványban nincsen olyan követelmény, vagy különleges elvárás, amit a szervezetnek jól felfogott érdekében ne kellene alkalmazni, mindenféle más szabvány kényszere nélkül.
A szabvány kikényszerÃti a szervezettÅ‘l a pontos és rendszerezett feladatvégzést, és azt, hogy a szervezet folyamatait elemezzük, azonosÃtsuk a kritikus pontokat, a hibákat észrevegyük, és fáradozzunk annak javÃtásán, tökéletesÃtésén, és Ãgy a szervezet működése egészének fejlesztése váljon a szervezet valamennyi tagjának mindennapos tevékenységévé.
Az ISO 9001: 2000 szabvány követelményeit széleskörű nemzetközi tapasztalatok alapján fogalmazták meg, amely olyan ismeretanyagot foglal magába, melyeket vállalati mérettől és tevékenységi körtől függetlenül egy jól működő vállalatnak magáévá kell tennie.
Küldd el ismerősödnek!
Kapcsolódó tartalom a Vállalkozás fejlesztési portálon:
ISO 9001 cikkek
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/consult/tpl.consultBlock.php on line 32
KérdezÅ‘: aranyvirag7 Kérdés: Tisztelt CÃm ! Egy IX. József Attila lakótelepi társasházban lakom. A nyÃlászáróim elavultak, szeretném kicseréltetni azokat, de a lakóközösség nem járul hozzá, hogy közösen fogjunk neki. A kérdésem az lenne, hogy egyedül pályázhatok - e nyÃlászáró cserére . A Válasz: Itt olvasható |
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/dictionary/tpl.dictionaryBlock.php on line 32
piac |