A minõségrõl általában - alapfogalmak

cikkek marketing pályázat tanúsítás adatbank kapcsolat Ajánlatkérés
E-mail:
Jelszó:
Kulcsszó:
Hírek, információk, tanácsok Vállalkozásod fejlesztéséhez!
Neve:
Email:

 Az ISO 9001 és a minőségirányítási alapelvek várható változásai

Az új ISO 9001 szabvány várhatóan 2015-ben jelenik meg a következő menetrend szerint:

2013. június: a CD (Committee Draft: bizottsági tervezet) szavazásra bocsátása,
2014. április: a DIS (Draft International Standard: nemzetközi szabvány tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. július: az FDIS (Final Draft International Standard: nemzetközi szabvány végső tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. szeptember: a nemzetközi szabvány kiadása (ISO 9001:2015).

Előző Vissza a cikkek listájához Következő

A minõségrõl általában - alapfogalmak

2008-03-11


Cikk ajánlása Mondja el véleményét Cikk myomtatása

A minõség, a hétköznapi gyakorlatban egyrészt elvárást, igényt jelent a szükségleteinket kielégítõ termékekkel és szolgáltatásokkal szemben, másrészt bizonyos értékelést, használati értékrendet, az azonos szükségleteket kielégítõ dolgok között.

A fogyasztó a minõséggel, a termék vagy szolgáltatás megfelelõségérõl, igényességérõl alkot véleményt. Valós az igény tehát a társadalom részérõl arra, hogy a szükségleteit kielégítõ anyagi javak és szolgáltatások használhatóságának jellemzõit egységesen meghatározzák és leírják.

A minõség fogalma és a fontosabb minõségügyi kategóriák

A minõség, mint hétköznapi fogalom már régóta él a köztudatban, mint olyan valami, amellyel a minket körülvevõ világ dolgai rendelkeznek. A fogalom konkrét meghatározása más-más értelmû, aszerint, milyen megközelítésben történik.

  • filozófiailag: “a dolgok lényegét jellemzõ tulajdonságok összessége”,
  • mûszakilag: “…a termék olyan tulajdonságainak összessége, amelyek alkalmassá teszik meghatározott szükségletek kielégítésére, rendeltetésének megfelelõen“,
  • mûszaki-gazdasági megközelítésben: “A minõség valamely egységnek az a tulajdonsága, hogy meghatározott és elvárt követelményeket képes kielégíteni“,
  • marketing értelmezésben: “A minõség, valamely termék vagy szolgáltatás olyan tulajdonságainak és jellemzõinek összessége, amelyek azt alkalmassá teszik meghatározott vagy rejtett igények kielégítésére”.

Megállapítható, hogy az utóbbi három értelmezés szerint a minõség annak a mértéke, hogy a termék vagy szolgáltatás mennyire felel meg az elõírt követelményeknek, illetve képes-e a meghatározotton túli igényeket is kielégíteni.

Az elõbbiek alapján a minõség négy összetevõre bontható

  • az elõírásoknak való megfelelés,
  • a használatra való alkalmasság,
  • a megfelelés a vevõ megnyilvánuló igényeinek,
  • megfelelés a vevõ várható igényeinek.

A minõség kialakítása három fokozatban lehetséges

  1. A valós igények felmérése,
  2. A követelmények szükséges mértékû megfogalmazása,
  3. A hibátlan megvalósítás.

Összegezve:

  • minõség = valós igény alapján, a szükséges követelmények betartásával, az elõírások szerint megvalósult produktum.
  • minõségellenõrzés: valamely termék, szolgáltatás egy vagy több jellemzõjének mérése és a mérési eredmények összehasonlítása az elõírt követelményekkel, az elõírásoknak való megfelelõség biztosítása céljából.
  • minõségszabályozás: olyan operatív módszerek és tevékenységek összessége, amelyek a minõségi követelmények teljesítését szolgálják.

Elemei:

  • a minõségi szint kitûzése,
  • az alkalmasság kiértékelése a kitûzötthöz képest,
  • beavatkozás (ha a minõségi szintek nem teljesülnek),
  • tervezés (a minõségi szintek emelése érdekében).
  • minõségbiztosítás: a minõségügyi rendszernek olyan tevékenysge, amellyel bizalmat kelt arra, hogy a termék (szolgáltatás) teljesíti a minõségi követelményeket.
  • minõségirányítás: a vezetés olyan irányító tevékenysége, amely meghatározza a minõségpolitikát, a minõségre vonatkozó célokat, feladatköröket, és biztosítja ezek végrehajtásának eszközeit (kiépíti a minõségügyi rendszert).
  • minõségfelügyelet: a folyamatok, feltételek, termékek, szolgáltatások állapotának folyamatos figyelése és igazoló ellenõrzése, a feljegyzések ellenõrzése és az elõírásokkal való összehasonlítása, a minõségi követelmények kielégítése végett.
  • vizsgálat: valamely termék, eljárás, szolgáltatás jellemzõinek meghatározott eljárással való megállapításából álló mûszaki mûvelet.
  • teljes körû minõségirányítás (TQM): a szervezet olyan irányítási elgondolása, amelynek középpontjában a minõség áll, és amely az összes tagjának részvételén alapul a hosszú távú piaci sikerek elérése céljából.

 

Küldd el ismerősödnek!

d colspan="2" align="right">
Az Ön neve*
Az Ön email címe*
Ismerőse neve*
Ismerőse email címe*
Ellenőrzés*

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/consult/tpl.consultBlock.php on line 32
Online tanácsadás

Kérdező: aranyvirag7
Kérdés: Tisztelt Cím ! Egy IX. József Attila lakótelepi társasházban lakom. A nyílászáróim elavultak, szeretném kicseréltetni azokat, de a lakóközösség nem járul hozzá, hogy közösen fogjunk neki. A kérdésem az lenne, hogy egyedül pályázhatok - e nyílászáró cserére .
A Válasz: Itt olvasható


Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/dictionary/tpl.dictionaryBlock.php on line 32
Szakszótár

az audit következtetése

az auditnak az auditcsoport által az audit céljainak és az audit valamennyi megállapításának figyelembevételével összeállított végeredménye