Hat szigma (Six Sigma)

cikkek marketing pályázat tanúsítás adatbank kapcsolat Ajánlatkérés
E-mail:
Jelszó:
Kulcsszó:
Hírek, információk, tanácsok Vállalkozásod fejlesztéséhez!
Neve:
Email:

 Az ISO 9001 és a minőségirányítási alapelvek várható változásai

Az új ISO 9001 szabvány várhatóan 2015-ben jelenik meg a következő menetrend szerint:

2013. június: a CD (Committee Draft: bizottsági tervezet) szavazásra bocsátása,
2014. április: a DIS (Draft International Standard: nemzetközi szabvány tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. július: az FDIS (Final Draft International Standard: nemzetközi szabvány végső tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. szeptember: a nemzetközi szabvány kiadása (ISO 9001:2015).

Előző Vissza a cikkek listájához

Hat szigma (Six Sigma)

2008-03-11


Cikk ajánlása Mondja el véleményét Cikk myomtatása

A nyolcvanas években a minõségügyi tevékenységek elsõdleges fõ motiválója a költségek csökkentése volt. Ez az erényük mégsem volt elegendõ megmaradásukhoz és elterjedésükhöz. A minõségi körök (magyar megfelelõje: Átfogó Minõségvezetési Rendszer) egymástól elkülönülten mûködtek koordinálás nélkül.

Ez a rendszer módszeresen megtanította az embereket csoportban dolgozni, és megtanította õket a problémák szisztematikus megoldására, de az egyszerû technikáikat nem fejlesztették tovább. A Dolgozz hibátlanul mozgalom bukását az okozta, hogy a vezetõk nem ismerték a problémákat, amiket pozíciójuknál fogva ki tudtak volna javítani, a dolgozók ugyanakkor ismerték ezeket a problémákat, de szintén pozíciójuk miatt nem tudták kijavítani azokat.

1987-ben gyökeres változás történt. Ekkor jelent meg az ISO 9000-es szabványsorozat, amely Európában és hazánkban is gyökeret vert. A rövid távon hasznot hozó törekvések helyett, ezzel az új szabványcsaláddal, a hosszú távon hasznot hozó, rendszert építõ, minõségirányítási tevékenységre került a hangsúly. Az USA-ban, ugyancsak 1987-ben indította útjára a MOTOROLA a Hat Szigma minõségügyi programot, mely magasabb szintre emelte a minõségirányítási törekvéseket.

A Hat Szigma

A Hat Szigma program fogalmából is tükrözõdik, hogy a Hat Szigma egy vállalatfilozófia, mely nagy hangsúlyt fektet az ügyfelek igényeinek kielgítésére, és ezt, - eltérõen más irányzatoktól – nyereségesen kívánja megvalósítani. A szigma ugyanakkor egy mértékegység, mely megmutatja egy folyamat minõségét. Ez egy ingadozást kifejezõ paraméter, mely a matematikai statisztikában szórást jelent. Egy folyamat annál jobb, minél kisebb az ingadozás, a szórás, tehát minél nagyobb a szigma (a hat szigmás folyamat jobb, mint a három szigmás).

A Hat Szigmával foglalkozó szakemberek mutatókat határoztak meg: megalkották a ppm (parts per million), fogalmát, ami az egymillió legyártott termékben keletkez hibás termékek száma, majd ezt továbbfejlesztve létrehozták a DPMO-t (defect per million opportunities), ami az egymillió hibalehetõségre esõ hibák számát jelenti, így téve lehetõvé bármely folyamat mérését ahol hibát lehet elkövetni. Ezek a mutatószámok egyaránt használhatóak minden területen a termeléstl a szolgáltatásig.

A Hat Szigmánál a minõségügyi tevékenység

A Hat Szigmánál a minõségügyi tevékenységet pénzben mérik, fõ célja a profitszerzés, a hatékonyság növelése. A fentiekbõl következik, hogy a szervezetnél tevékenykedõ minõségirányítási szakembernek egyrészt statisztikusnak, másrészt közgazdásznak kell lennie, hogy kimutathassa tevékenysége hasznát.

A költségek csökkentéséhez azonban nem elegendõ a matematikai statisztikai módszerekre támaszkodni, amely alapot ad a tényeken alapuló döntéshozatalhoz – hasonlóan az ISO 9000 szabványcsaládnál. Nagy erõssége a programnak, hogy egyik minõségügyi irányzatnál sem tapasztalhattunk olyan széleskörû és mély képzést mint ennél az irányzatnál.

Az oktatást és projektek levezetését is a statisztikai számítógépes programok széles körû használata teszi lehetõvé. (A Hat Szigma programokhoz leginkább elterjedt szoftverek a MINITAB statisztikai szoftver.)

Természetesen a TQM- nek (Total Quality Management), az ISO 9000-esnek, és a Hat Szigmának vannak közös pontjai, ilyen például a vevõközpontúság, vezetõk felelõssége, munkatársak bevonása. Ezért a Hat Szigma programra úgy kell tekintenünk, mint a fejlõdés irányára, mint a TQM felé vezetõ út egy fontos mérföldkövére.

Majer Krisztina

Felhasznált irodalom:

  • Forrest W. Breyfogle: Implementing Six Sigma, John Wiley and Sons Inc. 1999.
  • Lakat Károly: Hatékonyság növelése a minõségügyi tevékenység fõ mozgatója (elõadás, ISO 9000 Fórum
  • Balatonfüred 2001)

Küldd el ismerősödnek!

Az Ön neve*
Az Ön email címe*
Ismerőse neve*
Ismerőse email címe*
Ellenőrzés*

Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/consult/tpl.consultBlock.php on line 32
Online tanácsadás

Kérdező: aranyvirag7
Kérdés: Tisztelt Cím ! Egy IX. József Attila lakótelepi társasházban lakom. A nyílászáróim elavultak, szeretném kicseréltetni azokat, de a lakóközösség nem járul hozzá, hogy közösen fogjunk neki. A kérdésem az lenne, hogy egyedül pályázhatok - e nyílászáró cserére .
A Válasz: Itt olvasható


Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/dictionary/tpl.dictionaryBlock.php on line 32
Szakszótár

javítás

tevékenység egy nem megfelelõ terméken, hogy azt a szándék szerinti használatra elfogadhatóvá tegyék 1. MEGJEGYZÉS: A javítás magába foglalja azt a helyreállító tevékenységet, amelyet egy eredetileg megfelelõ terméken végeznek, hogy ismét használhatóvá tegyék, ...