Az ISO 9001 és a minÅ‘ségirányÃtási alapelvek várható változásai
Az új ISO 9001 szabvány várhatóan 2015-ben jelenik meg a következő menetrend szerint:
2013. június: a CD (Committee Draft: bizottsági tervezet) szavazásra bocsátása,
2014. április: a DIS (Draft International Standard: nemzetközi szabvány tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. július: az FDIS (Final Draft International Standard: nemzetközi szabvány végső tervezete) szavazásra bocsátása,
2015. szeptember: a nemzetközi szabvány kiadása (ISO 9001:2015).
Előző | Vissza a cikkek listájához |
A BSC-rõl röviden (Balanced Scorecard)
2008-03-11
Stratégiája minden szervezetnek van, de a pontos, minden érintett számára hozzáférhetõ változat igen ritka. Enélkül pedig a teljesÃtmény, az eredményesség nehezen Ãtélhetõ meg. Az Ãrásban deklarált stratégia alkalmat ad a célok meghatározására, s Ãgy az elérésükhöz szükséges teljesÃtményértékek is becsülhetõek.
A BSC-rõl röviden
Stratégiája minden szervezetnek van, de a pontos, minden érintett számára hozzáférhetõ változat igen ritka. Enélkül pedig a teljesÃtmény, az eredményesség nehezen Ãtélhetõ meg. Az Ãrásban deklarált stratégia alkalmat ad a célok meghatározására, s Ãgy az elérésükhöz szükséges teljesÃtményértékek is becsülhetõek.
Az elmúlt évtizedben a teljesÃtménymérés terén a hagyományos pénzügyi szemlélet helyét egy több nézõpontra épülõ módszer vette át. Ebben jelentõs szerepe volt a Balanced Scorecard (BSC) módszer elterjedésének. A stratégia és teljesÃtménymenedzsment eszközeként ismertté vált BSC alapjául is szolgáló teljesÃtménymérés és értékelés elve nem új keletû; a BSC tehát a stratégia teljesülését szolgáló célokat a hagyományos pénzügyin túl további, hosszú távon értékteremtõ három nézõpont, nevezetesen a vásárlók, a szervezet belsõ folyamatai, valamint a tanulás és fejlõdés nézõpontjai mentén csoportosÃtja. A vállalatok klasszikus hármas besorolásából, nevezetesen a hatalomorientált, pénzügyi beállÃtottságú és innovatÃv, mindenképpen ez utóbbi a potenciális BSC alkalmazó.
A BSC szintjei: a legmagasabb szint a tetszõleges számú scorecard, amely a vállalati stratégia leképzésére szolgál. A következõ a scorecardokon belül létrehozható nézõpontok szintje (az emlÃtett klasszikus négy nézõpont mellett meghatározásra kerülhetnek további nézõpontok is a vállalat sajátosságait figyelembe véve, pl. egy áramszolgáltatónál a mûszaki perspektÃva). Lefelé tartva a szintek között, a nézõpontonként eltérõ stratégia cél vagy kulcsterület következik, a vevõperspektÃván belül ez például a vásárlói elégedettség lehet. Ez alatt található a konkrét méréseken alapuló, függõ és független mutatók szintje. A vevõi elégedettségnél maradva: például a felmérési eredményként kapott mérõszám vagy az ügyfélkérésekre adott válaszok átfutási ideje lehet ez. Az utolsó a dimenziók szintje: a példánál maradva, vizsgálhatom összességében, illetve különbözõ dimenziók, Ãgy ügyféltÃpus, területek, vagy például eltelt idõszak szerint.
A követhetõ és mérhetõ –elsõsorban a vásárlói, és a pénzügyi nézõpontokra jellemzõ mérõszámokat úgynevezett utólagos, vagy eredménymutatóknak, lag indicatoroknak nevezzük. A cselekvés irányát pedig az elõremozdÃtó teljesÃtményokozók, a lead indicatorok jelzik, utalva arra, hol kell az eredménymutatók javÃtása érdekében beavatkozni. Ilyen pl az oktatásra szánt idõ, amely azt is jelzi, mit tegyünk, nevezetesen hogyan fordÃtsunk több idõt munkatársaink oktatására. A tapasztalatok szerint a megalkotott mutatók tényleges mérése a BSC bevezetések legkritikusabb pontja. Éppen ezért egyes, csak ritkán mérhetõ mutatók (pl. vevõi elégedettségi index) mellé a nézõponttal kapcsolatos, gyakrabban az üzleti folyamatokból közvetlenül mérhetõ mutatószámokat is keresni kell (pl. reklamációk, visszáruk száma).
ISO 9001, ISO 14001 rendszerkiépÃtéshez, állami támogatás segÃtségével kérje ajánlatunkat itt!
Küldd el ismerősödnek!
Kapcsolódó linkek:</h1>
- A Vértes KlÃma Kft. véleménye a STandard-Team Kft. felkészÃtésben készült ISO 9001 rendszerérõl
- MinõségbiztosÃtási, minõségirányÃtási (ISO 9001), környezet irányÃtási rendszer kiépÃtése, (ISO 14001) tanúsÃtásra felkészÃtés. Hogyan kezdjünk neki, mi a helyes út! iso 90001 iso 14001 felkészÃtés
Kapcsolódó tartalom a Vállalkozás fejlesztési portálon:
Keresőoptimalizálás, keresőmarketing cikkek
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/consult/tpl.consultBlock.php on line 32
KérdezÅ‘: aranyvirag7 Kérdés: Tisztelt CÃm ! Egy IX. József Attila lakótelepi társasházban lakom. A nyÃlászáróim elavultak, szeretném kicseréltetni azokat, de a lakóközösség nem járul hozzá, hogy közösen fogjunk neki. A kérdésem az lenne, hogy egyedül pályázhatok - e nyÃlászáró cserére . A Válasz: Itt olvasható |
Deprecated: Assigning the return value of new by reference is deprecated in /var/www/clients/client1/web122/web/templates/dictionary/tpl.dictionaryBlock.php on line 32
marketingauditálás |